Jak wypracować efektywny system komunikacji z software house?

0
120

Wielu przedsiębiorców – zarówno tych z dużym doświadczeniem jak i tych początkujących – często zadaje sobie pytanie czy możliwe jest wypracowanie sprawnego systemu komunikacji z firma programistyczną. Problemy komunikacyjne są bowiem jedną z największych barier we współpracy z software house.

Warto jednak pamiętać, że skuteczna komunikacja w trakcie prac nad przygotowaniem oprogramowania jest jak najbardziej możliwa.

Jak komunikować z pracownikami software house?

Wbrew obiegowej opinii komunikacja z pracownikami firmy programistycznej nie różni się od komunikacji z pracownikami innych partnerów biznesowych. Również w przypadku software house kluczowe znaczenie mają takie czynniki jak:

  • Aktywne słuchanie drugiej strony.
  • Konstruktywny feedback.
  • Wykorzystywanie empatii i inteligencji emocjonalnej.
  • Ciągły rozwój kompetencji w obszarze komunikacji.

Jedyną istotną różnicą jest konieczność zrozumienia specyficznej kultury pracy programistów oraz akceptacja preferowanych przez nich nowoczesnych kanałów komunikacji. Jednak nie jest to różnica, która sprawia, że komunikacja z pracownikami software house jest trudniejsza niż ma to miejsce w przypadku innych podwykonawców.

Ustalenie zasad komunikacji z software house

Przy ustalaniu zasad komunikacji z pracownikami firmy programistycznej również warto wykorzystywać uniwersalne rozwiązania. O jakich rozwiązaniach mowa? Na przykład określenie osób odpowiedzialnych za komunikację, ustalenie terminów odpowiedzi na zadawane pytania oraz czasu reakcji w przypadku wystąpienia problemów w procesie produkcji oprogramowania.

Zasady komunikacji powinny również obejmować spotkania biznesowe. Warto ustalić harmonogram spotkań oraz listę niezbędnych uczestników. Harmonogram powinien oczywiście być pochodną harmonogramu realizowanego projektu. Organizacja spotkań w terminach niezwiązanych z postępami w pracach nie ma większego sensu.

Rozwiązywanie problemów w komunikacji z software house

Zdarzają się jednak sytuacje, w których nawet najlepiej zaprojektowany system komunikacji może nie działać właściwie. W zasadzie pewne jest, że prędzej czy później pojawią się problemy. Można je jednak wykorzystać do przygotowania strategii rozwiązywania problemów. Jak to zrobić?

W przypadku pojawienia się problemu należy wykonać kilka kroków. Pierwszym z nich jest identyfikacja problemu i próba zrozumienia co go wywołało. Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad możliwymi rozwiązaniami i przedyskutowanie możliwości z pracownikami software house. Ostatnim krokiem jest wybór i wdrożenie rozwiązania akceptowanego przez obie strony relacji biznesowej.

Oczywiście wypracowaną strategię warto monitorować i w razie potrzeby wprowadzać korekty. Jednak takie usystematyzowane podejście sprawia, że kolejne problemy rozwiązywane są szybciej i sprawniej, a konsekwencja w ich stosowaniu sprawia, że z czasem sytuacje kryzysowe pojawiają się coraz rzadziej.