Świat sztuki i komercji z pozoru wydaje się od siebie oddalony. Jednak czy na pewno? Art Branding jest zaprzeczeniem tej tezy. W niniejszym artykule pokrótce przedstawiamy czym charakteryzuje się to zjawisko.
Czym jest Art Branding?
Art Branding to wszelkie działania, które wiążą się z promowaniem marki firmy poprzez wykorzystanie sztuki. W tym kontekście sztukę można rozumieć w szerokim tego słowa znaczeniu. Rozpoczynając od malarstwa, poprzez street art, performance, architekturę, grafikę, fotografię, modę lub nawet muzykę. Jest to zatem dosyć szerokie pojęcie oznaczające zjawisko ukierunkowane na działania wizerunkowe. Współcześnie budowanie wizerunku i marki w oczach odbiorców odbywa się na wielu płaszczyznach. Nikogo nie dziwi budowanie wizerunku poprzez reklamę na wydarzeniach sportowych lub promowanie produktów przez znane persony. W przypadku Art Brandingu mówimy o marketingu, który przechodzi jeszcze krok dalej, gdyż biznes przechodzi do świata artystów. Czy takie połączenie może się udać? Oczywiście tak. Art Branding to połączenie marketingu i sztuki. Wbrew pozorom te dwa światy są bardzo blisko siebie, tylko nie każdy potrafi to dostrzec i świadomie wykorzystać.
Przyszłość Art Brandingu – Art sells!
Sztuka nowoczesna już od dłuższego czasu jest narzędziem wspierającym komunikacje marki oraz lokującym wybrany produkt. Według opinii niektórych entuzjastów tego podejścia, sztuka może być przyszłością marketingu. Idąc tym tropem powstało hasło „Art sells!” Czy sztuka to rzeczywiście przyszłość? To pytanie pozostawiamy bez odpowiedzi jednak należy zauważyć, że wiele marek (w szczególności z segmentu marek luksusowych) chętnie inwestują w sztukę, gdyż dostrzegają w niej komunikacyjny potencjał. Trzeba mieć na uwadze, że Art Branding to globalne zjawisko, które wciąż się rozwija.