Aplikacje natywne kontra PWA

0
152

Aplikacje natywne znane są od kilkunastu lat i w tym czasie zdobyły wielu zwolenników. Systematyczny rozwój rynku sprawił, że stały się one stałym elementem na rynku rozwiązań mobilnych. Za rozwojem popularności podążał rozwój rynku. aplikacje generowały coraz wyższe przychody i stały się ważnym składnikiem biznesu wielu firm programistycznych.

Jaki by dla aplikacji mobilnych ubiegły rok? Czy przyniósł on dalszy rozwój? Czy może rynek odnotował ujemną dynamikę?

Rozwój rynku aplikacji natywnych

Rynek aplikacji natywnych rozwija się w zawrotnym tempie. Według raportu Sensor Tower Inc. 2019 liczba pobrań aplikacji wzrosła o ponad 9 procent osiągając wartość 114 miliardów. Platforma google Play wygenerowała 84 miliardy pobrań a App Store ponad 30.

Rynek generuje coraz wyższe przychody. Trudno o szczegółowe dane dot. całego rynku, ale można to zaobserwować na przykładzie najszybciej rosnących aplikacji. TikTok, druga najchętniej pobierana aplikacja w 2019 roku, tylko w IV kwartale może pochwalić się wzrostu przychodów o 540 procent w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Gry i zakupy w natarciu

Jaki rodzaj aplikacji zaliczył największy wzrost pobrań w 2019 r.? Zarówno w przypadku App Store jak i Google Play były to gry. Na platformie Apple w samym IV kwartale 2019 roku liczba pobrań gier była większa o ponad 11 procent niż w analogicznym okresie roku 2018. W przypadku sklepu Google wzrost był jeszcze większy – ponad 18%. Oznacza to, że gry były najszybciej rozwijającym się dużym segmentem rynku.

Wzrosty zanotowano także w aplikacjach zakupowych i finansowych. W przypadku App Store segment zakupów online znalazły się na 4 miejscu wśród najczęściej pobieranych aplikacji. Natomiast finanse uplasowały się tuż poza czołową piątką.

Co z tym PWA?

Wielu ekspertów i przedstawicieli firm programistycznych twierdziło, że rok 2020 będzie okresem, w którym aplikacje natywne znikną bezpowrotnie i zostaną zastąpione przez progresywne aplikacje internetowe. Jednak dane dotyczące liczby pobrań przeczą tym prognozom. Czy oznacza to, że eksperci się mylili?

Wydaje się, że rynek aplikacji natywnych został przejęty przez dużych globalnych graczy. Aplikacje światowych gigantów są pobierane coraz chętniej i generują coraz wyższe przychody. I trudno zakładać, że w kolejnych latach ten trend się zmieni. Bardziej prawdopodobny jest mimo wszystko dalszy wzrost w obu kategoriach.

Mniejsi gracze powinni jednak stawiać na aplikacje progresywne. W przeciwnym razie mogą wpaść w pułapkę “jednego użycia”. Według amerykańskiej firmy badawczej aż 25 procent pobranych aplikacji jest włączanych przez użytkowników tylko raz i następnie porzucanych. Oznacza to, że ryzyko niepowodzenia jest wyjątkowo wysokie. Progresywne aplikacje internetowe pozwalają zminimalizować koszty przygotowania oprogramowania – zarówno w przypadku własnych rozwiązań jak i współpracy z software house. Pozwalają także stosunkowo szybko wprowadzać zmiany, dzięki którym można zwiększać popularność rozwiązania. Wszystko to sprawia, że są zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla firm rozpoczynających swoją przygodę na rynku aplikacji.