Polski e-commerce w aktualnej sytuacji gospodarczej

0
42

Wpływ obecnej sytuacji epidemiologicznej na rynek e-commerce w Polsce jest niezaprzeczalny. Dowodzą tego nie tylko indywidualne doświadczenia, ale także dane płynące z rynku i z firm programistycznych.

Jak zatem wyglądał rynek e-commerce w Polsce w marcu 2020 r.? Jakie są perspektywy dla branży? I jakie największe wyzwania stoją przed przedsiębiorcami?

Rosnące sprzedaż e-commerce

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce osiągnął w marcu 8 procent. Jest to wynik rekordowy. Nigdy wcześniej branża nie notowała aż tak dobrych wyników. Wśród liderów wzrostów można wymienić:

  • branżę RTV, AGD i meblarską z udziałem na poziomie 35%
  • prasę i książki (26%)
  • branżę odzieżową (24%)

Wszystkie te branże osiągnęły wynik ponad dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Doskonale prezentują się też wyniki branży spożywczej.

Rynkowi potentaci w natarciu

Powyższe dane jasno wskazują, że rynek e-commerce jest jednym z beneficjentów obecnej sytuacji. I oczywiste jest, że fakt ten nie umknął uwadze największych graczy na rynku handlu tradycyjnego. Zdali sobie oni sprawę, że e-commerce jest gwarancją utrzymania stabilności sprzedaży w trudnych czasach. A po ustaniu zagrożenia może być doskonałym sposobem na jej rozwój.

Małe sklepy internetowe

Z największymi problemami borykają się małe sklepy internetowe. Lista ich “grzechów” jest naprawdę długą. Małe zainteresowanie kampaniami reklamowymi, brak inwestycji w oprogramowanie dedykowane, konkurowanie ceną – to tylko przykłady błędów popełnianych przez małe firmy e-commerce. Przez lata nie były one źródłem poważnych problemów. Jednak teraz sytuacja może się drastycznie zmienić.

Zainteresowanie handlem internetowym ze strony rynkowych potentatów handlu tradycyjnego może spowodować ogromne zmiany. Małym sklepom internetowym – koncentrujących się na konkurowaniu cenami – będzie niezwykle trudno się przebić. Nie chodzi tu wyłącznie o pozyskiwanie nowych klientów, ale także o utrzymywanie obecnych. Dlatego już dzisiaj powinny pomyśleć o zmianach. Tylko współpraca z firmami IT polegająca na wdrażaniu technologii powodujących u klientów jeszcze lepsze doświadczenia może uratować wiele małych biznesów e-commerce.

Problemy z logistyką i zarządzaniem łańcuchem dostaw

Jakie jeszcze wyzwania stoją przed branżą e-commerce w Polsce? Jednym z nich jest na pewno logistyka. Podczas pandemii COVID-19 terminy dostawy uległy drastycznemu wydłużeniu. W niektórych przypadkach klienci musieli tygodniami oczekiwanie na zamówiony towar. Bez zmian w tym obszarze trudno mówić o dalszym dynamicznym rozwoju branży.

Kolejna ważna bariera dotyczy zarządzania łańcuchem dostaw. Wiele sklepów internetowych nie dysponuje polityką zakupową, nie ma odpowiednio dobrych relacji z dostawcami i nie wdrożyło oprogramowania dedykowanego zarządzaniu tym obszarem. W efekcie mają problemy z pozyskiwaniem towaru, co w oczywisty sposób wpływa na ich zdolność do generowania przychodów. Bez inwestycji w nowe technologie rozwój będzie co najmniej trudny, jeśli nie niemożliwy.