Czy można naprawić sprzęt od Apple w dowolnym serwisie? Dziś już często tak. Czy taka naprawa będzie wykonana solidnie? Różnie z tym bywa, choć jakość usług rośnie. A więc czy są jeszcze powody, żeby oddawać sprzęt z Cupertino do naprawy w autoryzowanym serwisie? Cała masa, ale opowiemy o trzech najważniejszych.
Nie chodzi o narzędzia, chodzi o oprogramowanie
Narzędzia do naprawy iPhone’a czy iPada bywają bardzo specyficzne, ale na rynku pojawiły się też zestawy produkowane przez innych dostawców. Ich jakość może być naprawdę niezła i od strony technicznej są wystarczające przynajmniej przy większości napraw. Problemem nie jest tu jednak sprzęt serwisowy, ale oprogramowanie. Tylko najlepsi serwisanci mają odpowiednie oprogramowanie diagnostyczne. Dlaczego to tak ważne? Dlatego, że serwis apple może dzięki niemu nie tylko szybciej zdiagnozować usterkę, ale przede wszystkim ustalić jej przyczyny. Te zaś, o ile nie są oczywiste, należy rozwiązać w pierwszej kolejności, bo inaczej nawrót problemów będzie tylko kwestią – niedługiego zwykle – czasu.
Oprogramowanie diagnostyczne Apple pozwala na gruntowne sprawdzenie różnych elementów hardware’u, więc często przy okazji naprawy stwierdzonej usterki można od razu przeprowadzić badanie iPhone’a, Apple Watcha czy MacBooka, żeby podjąć odpowiednie środki zaradcze przeciwko usterkom, które już się czają za rogiem.
Jakość przekłada się na trwałość
Owszem, jakość nieautoryzowanych serwisów wyraźnie wzrosła, ale nadal nie na tyle, żeby normą było tam udzielanie gwarancji na wykonane prace. Na tę można liczyć tylko w najlepszych serwisach. To istotne z kilku powodów. Przede wszystkim gwarancja stanowi realną ochronę, gdyby się okazało, że w serwisie popełniono błąd. Poza tym jest to czytelny sygnał, że dana firma faktycznie działa skutecznie: nikt nie udzieli gwarancji na usługę, o której wie, że nie jest wykonana jak najlepiej.
Sprzęty od Apple nie są tanie – to żadne zaskoczenie. Jednak wyróżniają się na rynku nie tylko ceną, ale i trwałością. Służą użytkownikom przez długie lata, znacznie powyżej rynkowej średniej. Naprawa w autoryzowanym serwisie, nawet jeśli droższa niż poza nim, pozwala do maksimum wydłużyć okres eksploatacji sprzętu. Właśnie dlatego wybór Apple jest opłacalny: przy odpowiednim serwisie sprzęt wytrzyma zdecydowanie dłużej niż urządzenia konkurencji.
Procedury, procedury, procedury
Każda naprawa serwisowa jest przez Apple dokładnie opisana. Nieprzestrzeganie procedur wydanych przez producenta może obniżać skuteczność napraw. I to ważna kwestia, bo nawet jeśli serwisant niemający autoryzacji dostanie do ręki narzędzia i oprogramowanie, zawsze istnieje ryzyko, że przeoczy ważny punkt analizy lub prac naprawczych, czym przyczyni się do obniżenia wydajności urządzenia albo skróci jego żywotność.
Know-how to właściwie jedyne, czego nie da się zastąpić i dla wielu osób właśnie to jest koronnym argumentem, który przemawia za oddaniem sprzętu Apple do naprawy wyłącznie w autoryzowanym serwisie.